Jan 2, 2018

Welcome 2018

Selamat datang 2018....errr macam tak kena jer. Well sebenarnya tahun 2018 tu memang akan ada je...kita je lah sempat ke tidak jumpa 2018. Alhamdulillah dengan izin Allah s.w.t saya dan anda pembaca sekalian di beri peluang untuk menjejak ke tahun 2018 walaupun hari ini baru 2 January 2018. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah....segala puji dan kekuasan hanya milik Allah yang empunya semesta langit dan bumi dan segala isinya. Subhanallah!!

As usual kita mesti sibuk memperkatakan tentang azam tahun ini pula kan (tahun lepas punya azam macamana? ntah...dah tak ingat pun apa azamnya hehe). Biasa la kita ni tak berdisiplin...saya la tu. Kalau genggam bara memang terlepas la....bukan menjadi abu pun. hehe. Cumanya bila umur dah meningkat ni rasa time is short...rasa banyak benda tak tercapai....baik dari segi kerjaya, kewangan, cita-cita dan macam-macam lagi. So sad.

Sometimes rasa putus asa.....sebab hidup ni macam tak sempat dah nak kejarkan yang kita cita-citakan itu. Hmmm sangat bahaya bila kita rasa putus asa ni. Macam gadis yang berumur dan belum dapat jodoh...kawan-kawan sebaya semua dah nikah...dia pakwe pun takde. Kalau ada pun yang jenis jantan biawak eiiii tak suka la. So terus tak semangat nak cari jodoh...hari hari balik kerja layan criter korea...makan tido makan tido...pasrah meniti hari tua tanpa buat apa-apa. Kesian kan.

Well dalam Islam pun tak boleh berputus asa. Jangan no no. Kene bangkit dan bersemangat. Fikirkan yang positif dan muhasabah diri. Kita boleh mulakan dengan perkara-perkara berikut :

1. Percaya pada Qado dan Qadar .... ingatkan pada diri kita bahawa semua yang dah berlaku itu adalah apa yang telah Dia tetapkan pada kita. Harus percaya ini. Ini dalam rukun Iman. Kalau tak buat ini nanti ada yang blame kat diri sendiri la...orang lain la..haiishh tak mau.

2. Berbaik sangka dengan Allah s.w.t.....berbaik sangka dengan Allah akan membuka pintu harapan. Kita tak mampu nak tukar jadi orang yang positif selagi mana kita berburuk sangka dengan Allah.

3. Panjatkan doa....terus doa doa doa. Tak kiralah apa masalah kita hendaklah jangan lupa berdoa. Doakan senjata mukmin.

4. Meneguhkan Tawakal...bila dah usaha baru tawakal. Ada kata tawakal dan baru usaha...apa saja lah dua dua kene ada kan.

5. Sabar dan tenang....jangan serabut...jangan kecoh sana sini kalut criter kat orang sampai kadang-kadang maruah kita pun di pandang rendah.

6. Start planning dan pasang strategy....ada perkara-perkara yang kita boleh start buat planning dari awal supaya mudah untuk kita capai. Ambil kertas dan pen tulis apa yang kita nak buat. Jangan tunggu-tunggu.

7. Tambah ilmu....kita ni bukan takde ilmu langsung...ada jer walaupun seciput. Tapi dari dulu sampai sekarang itu jer lahhh ilmu yang kita ada. Kalau dulu pandai masak ayam goreng, tahun 2018 ni belajar la masak ayam rendang. Baru la ada peningkatan kan. Sama gak dengan ilmu agama, pegi la kelas-kelas ilmu. Kesian diri kita ni...takde ilmu...nanti orang kata kita bodoh kita tak ngaku...tapi memang betul pun.

8. Always positif and stay positif....no matter what happens. Jadi orang yang memberi manafaat pada orang lain.

Saya percaya ada banyak lagi point-point yang boleh ditambah di sini. Uols bole tambah kat comments box kat bawah tu. Mana tau idea korang bernas dan saya pun boleh gunakan juga. Kalau korang ada azam baru tahun 2018 ni pun boleh share gak kat sini. So, mudah-mudahan tahun ini dan mendatang Allah bukakan seluas-luasnya jalan kebaikan dan kemudahan untuk hidup kita di dunia dan juga di akhirat. Amin.

No comments:

Sembilan Bulan Selepas Pemergian Arwah

Banyak sungguh perubahan hidup ni.... Aku dan anak2 dah pindah...kami tak lagi tinggal di rumah sewa lama Kenapa pindah? Sejujurnya aku...