Dec 8, 2013

Jalan Kebahagian - Part 1

Apakah kebahagian sebenar bagi kita? Cuba fikir dan renungkan. Adakah bahagia itu bila kita banyak duit, gaji besar atau banyak harta? Atau adakah bahagia itu kita nilai bila kita dapat suami yang kaya dan baik hati atau isteri yang cantik dan pandai melayan kita? Atau adakah bahagia itu terletak pada anak-anak yang ramai dan anak-anak berjaya masuk universiti? Atau adakah bahagia itu bila mana kita dapat pergi melancong atau pergi umrah setiap tahun? Yang mana satu yang kita bahagia ni???

Dulu, aku fikir bahagia tu bila hidup aku senang dan banyak duit. Memang aku bahagia la sangat bila banyak duit. Tengok RM ribu-ribu dalam akuan macam best jer. Hati pun lapang jer. Tak perlu nak risau apa2. Hubungan suami isteri pun mesra jer. Anak-anak pun asik ajak makan luar dan pegi melancong dan shopping-shopping. Sedara mara pun tumpang gembira. TAPI, duit lah kata kan...boleh habis!! Bila duit dlm akaun dah mula susut, aku pun mula rasa tak berapa nak bahagia. Kusut dan serabut pun sampai. Hati yang lapang dah mula sempit. Hubungan suami isteri pun dah mula tegang. Ya, last-last everything dah kelam-kalibut. So, DUIT memang tak membahagiakan.
 


No comments:

Sembilan Bulan Selepas Pemergian Arwah

Banyak sungguh perubahan hidup ni.... Aku dan anak2 dah pindah...kami tak lagi tinggal di rumah sewa lama Kenapa pindah? Sejujurnya aku...