Aug 8, 2011

Cahaya Ramadhan

"Sekiranya kita miskin adakah kita patut meminta-minta pada manusia atau patut kita meminta kepada Yang Menciptakan kita dan makhluk serta seisi bumi dan alam raya ini?"

"Sekiranya kita miskin adakah kita patut terima bantuan wang dari gereja dan sebagai balasan mengikuti program2 yang dijalankan oleh gereja tersebut ?"

"....sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu - An Nisa (4):101

Sudah terang nyata lagi bersuluh. Orang-orang kafir amat bencikan Islam dari zaman Nabi Adam hinggalah hari kiamat. Carilah jalan lain untuk menyelesaikan masalah kesusahan kita dulu. 

Benarlah kata mereka yang arif, sekiranya jika kita kita ini (kita yang melayu ini) hidup di zaman Rasulullah S.A.W, belum tentu kita akan terima ajaran Islam di sebabkan perit dan susahnya Islam untuk berkembang di waktu itu. Malah ramai yang tak akan percaya yang Rasulullah S.A.W itu Rasul yang diutuskan oleh Allah S.W.T untuk menerangi seluruh umat. 

Cakap sekarang boleh la kata kita orang Islam..kita beriman...pakai jubah, serban dan sebagainya. Tapi cuba kita bayangkan jika kita hidup di zaman nabi dulu dan tiba-tiba datang Rasulullah S.A.W mengajak kita menyembah Allah dan masuk Islam padahal kita dah lama berpegang dengan ugama nenek moyang kita.......ntah-ntah kita la penentang kuat Rasulullah dan Islam masa tu.

Walau selemah mana iman kita pun, jangan lah kita mengambil orang kafir menjadi wali kita. Bayangkan kita ambil orang kafir menjadi penolong, pemimpin, pembimbing dan orang yang rapat dgn kita...sudah tentu mereka akan menjuruskan kita kepada idea-idea dan cara-cara mereka...sebab kehidupan dan pegangan mereka adalah begitu (kafir). Itu kalau kalau kafir biasa, inikan pula ambil bantuan dari gereja/orang gereja...dah tentu2 mereka ini kerjanya jadi mubaligh atau senang cakap nak suruh kita masuk agama mereka la. Takkan la mereka nak kasi tahu pulak yang mereka nak murtadkan kita....kita la jangan jadi bodoh disebabkan duit kita sanggup gadaikan iman. Memang kita kata kita tak nak murtad, tapi itu cakap kita...sedar-sedar je nanti kita da murtad jer...Nauzubillah.

Iman di akhir zaman ini sangatlah rapuh...godaan dan tarikan dunia ini sangatlah kuat. Wang ringgit dan harta benda menjadi penyebab manusia menggadai prinsip hidup hatta iman sekali pun. Pastinya kerana ilmu sangat cetek, amal ibadah sangat kurang, zaman makin payah, usaha dan kesungguhan makin kurang. Kadang-kadang tak terlintas pun yang dunia ini fana dan akhirat itu yang kekal. Sebab tu asik kejar dunia dan dunia dan dunia saja.

So, ambillah kesempatan di bulan Ramadhan yang mulia ini untuk kita muhasabah diri dan mudah-mudahan cahaya Ramadhan ini memberi sinar bahagia untuk kita kini dan selamanya.
P/s: Saf tarawih dah makin kurang.....lebih pendek dari tahun lepas. Dekat Masjidil Haram juga yang sentiasa penuh!

No comments:

Sembilan Bulan Selepas Pemergian Arwah

Banyak sungguh perubahan hidup ni.... Aku dan anak2 dah pindah...kami tak lagi tinggal di rumah sewa lama Kenapa pindah? Sejujurnya aku...